Pages

Assalamualaikum

Bismillahirahmanirrahim, Alhamdulillah bersyukur kepada Allah (S.W.T) kerana dapat lagi kite hidup dibumi ini dan masih diberi peluang kepada kita semua untuk beribadah kepadanya. Sesungguhnya Allah (S.W.T) itu Maha Penyayang dan Maha Pengasih, walaupun ramai orang yang kufur kepadaNya, lawan agamaNya, tetapi masih lagi mendapat rezeki dari Allah (S.W.T) Subhanallah!!

Tuesday, February 12, 2013

Belajar diDarul Mustafa

  Nak kongsi sket pengalaman belajar di Darul Mustafa, mula daftar time musim daurah 2011, nak belajar kt Dar masa pendaftaran dibuka adalah time daurah sahaja sebab lepas raya dah start mula belajar. Kalau tak silap la 10 syawal mula belajar, kat Dar juga de kelas khas untuk Bahasa Arab dan jangan risau kat Dar mudah untuk dapat berbahasa Arab sebab pertama 1 bilik bercampur semua negara, kedua peraturan Dar wajib berbahasa Arab selepas 3 bulan tinggal di Dar kalau tidak bermuamalat dalam bahasa arab akan dikenakan hukuman, ketiga bahasa sana xbanyak Ammiyah(loghat kg) cakap bahasa arab tulen pom orang sana faham.

  Dar mula belajar dari basic, dari kelas Ibtida'i hingga la ke Jamiah(uni), diterima samada lelaki ataupun perempuan. Bagi perempuan mestilah datang dengan muhrimnya, takut nanti akan jadi fitnah pulak, sebab di Tarem kalau nak tengok orang perempuan keluar rumah memang xada la, kalu ade pom complete tutup, hinggakan mata pom tutup.



Bangunan putih ni la Darul Madinah Munawwarah
terletak dihujung jauh dari Darul Mustafa
 Dar juga ada kelas khas untuk menghafal Al-Qur'an selama 1 tahun, sambil menghafal kitab pon de belajar jugak. kalu xsilap dalam 6 buah kitab yang belajar untuk kelas nih, bagi kelas khas Quran diberi nama dengan Darul Madinah Munawwarah oleh Habib Umar Bin Hafiz. 1 sehari kena hafal sebanyak 3 muka, 2 waktu bagi dan 1 waktu malam, murajaah ada(ulang hafalan). Kitab yang dipelajari adalah Bidayatul Hidayah(adab), Mukhtasor Latif(fiqh), Tafsir juz Amma(Jalalain), Tibyan Adab fi hamlatul Qur'an, Nurul Iman(hadith yang disusun oleh habib umar). Paling belajar di Dar adalah hari-hari dapat jupe Habib Umar. :)

12 comments:

  1. Assalamualaikum,, boleh terangkan lagi macam mana untuk masuk darul mustafa dan yuran yang dikenakan?

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumsalam,, http://habibfudhail.blogspot.com/2013/04/siri-mari-kenali-tarim-kelebihan-tarim.html.. klik pengenalan..

    ReplyDelete
  3. Saya berminat untuk menghantar anak bujang saya berusia 26 tahun untuk belajar di Darul Mustafa tetapi beliau tidak ada asas bahasa arab. Bagaimana dengan yuran pengajiannya?

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum.. saya nak tanya. ada siapa2 yang boleh bawa @ jemaah yang nak pergi ke yaman pada tahun ini. jazakallahkher.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum.. saya nak tanya ada sesiapa yang boleh bawa pelajar yang ingin belajar ke yaman pada tahun ini?

    ReplyDelete
  6. wa'alaikumsalam.. ada, sila baca dekat post pengenalan Dar Mustafa, kat situ de tulis nme ustaz yang selalu bawa pelajar Malaysia

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum..
    Saya nak menghantar anak sulung saya..lelaki belajar dan mendalami Ilmu Agama di Darul Mustofar.
    Saya dimaklumkan pengajian pelajar baru akan bermula 1 Julai 2014.
    Hari ini dah nak masuk Mac...sempatkah kalau saya nak menghantarnya sesi 1 Julai 2014..
    Anak saya tiada asas bahasa Arab. Oleh itu utk tahun pertama ini dia akan belajar bahasa Arab 1 tahun..
    Mohon pencerahan dan penerangan tuan apa tindakan yang perlu saya buat utk membolehkan anak saya mendaftar 1 JUlai ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumsalam..
      insyaAllah, saya cube tolong makcik..
      makcik boleh berhubung dengan
      SYED MOHD BIN ALWI BIN HAFIZD ( KUALA LUMPUR )
      TEL : +6 0193316617
      FB : Mohamad Alwy Bin Hafidz , Em@il : bin_hafidz@yahoo.com ,

      Delete
    2. Assalamualaikum ,program hafazan mesti berapa tahun habiskan hafazan

      Delete
    3. waalaikumusalam. program hafazan mengambil masa selama setahun je untuk habiskan.

      Delete
  8. Assalamualaikum warahmatullah. Saya nak tanya macam mana ye kita nak contact org yg handle pergi yaman ni? And saya nak tanya, untuk tahun 2015 ada tak? Sebab saya nak sambung belajar di sana lepas spm ni. Insya Allah saya pergi dengan sahabat saya. Mohon pencerahan ya akh. Syukran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam, awak boleh rujuk komen saya diatas, ada saya lampirkan no ustaznya

      Delete