Pages

Assalamualaikum

Bismillahirahmanirrahim, Alhamdulillah bersyukur kepada Allah (S.W.T) kerana dapat lagi kite hidup dibumi ini dan masih diberi peluang kepada kita semua untuk beribadah kepadanya. Sesungguhnya Allah (S.W.T) itu Maha Penyayang dan Maha Pengasih, walaupun ramai orang yang kufur kepadaNya, lawan agamaNya, tetapi masih lagi mendapat rezeki dari Allah (S.W.T) Subhanallah!!

Sunday, February 10, 2013

Dialah Idolaku

My Parent
 Assalamualaikum, pe kaba sume? harap belake. Abib ada cerita yang mahu dikongsi bersama, cerita da lame berlaku, pada 2007 kalau silap. Masa tu abib tingkatan 3, sekolah abib ade buat camp selama 3 hari 2 malam di Hutan Lipur Lata Belatan, dekat ngan umah abib dekat Jabi, Jertih, Terengganu.

 Cerita bermula semasa dikem di Lata Belatan, pihak sekolah mintak abah abib untuk bagi tazkirah Maghrib. Jadi abah abib datang pada malam untuk bagi tazkirah, tajuk tazkirah da lupe, tapi yang abib nak kongsikan cerita yang diceritakan oleh abah abib pada malam tu memang best. Eih, xciter lagi, hihi.. citer dia camni ~ semasa sambung PHD di USM Pulau Pinang tahun 2007, dia dpt sebilik dengan seorang lelaki yang menganut agama kristian. Orang beragama kristian biasenya mempunyai air jampi atau dikenali ebagai Holy Water (mcm air masak), kalau nak minum air abah abib pergi mintak dengn bilik sebelah. Jadi bila da jadi roommte mesti rapat la kan, ke sana sini skali.



 Abah abib selalu ajak roomate dia keluar jalan2 bersama pusing Pinang, jadi kalau abah abib pergi sembahyang lelaki kristian ini tunggu didalam kereta, dia dengar azan dan melihat orang bersembahyang. Dan abah abib juga selalu pasang kaset mengaji Al-Qur'an dalam bilik, tetapi dengan keizinan dia dlu. Hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan perkara yang sama saja yang dilakukan. Suatu hari dia bertanya kepada abah " apa yang selalu kamu pasang kaset tu?, jawap abah " itu ialah bacaan Al-Qur'an. Maka dia berkata" indah sungguh Islam, boleh kamu mengajar saya tentangnya, saya mahu pelajarinya". Akhirnya roomate abah memeluk Islam.

SweeT Couple


 Ya Allah, hidayahMu tidak ada sorang pom dapat tentukan. Tapi bila abib dengar sampai kisah ni, dialah abah abib, abib rase sangat teruja,bangga dan kagum. Selama ni abib xpernah diceritakan sbb abib banyak tinggal diasrama.hehe.. my bad.. setakat tu je la.. sekarang abah bib mengajar di IPKB, Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan. I LOVE YOU 

2 comments:

  1. subhanallah..cite yg menarik..nmpk nye kite kne slalu duk ngn abh..hehehe..

    ReplyDelete